Noul program „Rabla Local” este mai aproape de realitate: câți bani primești pe mașina veche

de: Andrei Tilimpea
10 05. 2022

Barna Tanczos, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor analizează posibilitatea ca, odată cu programul prin care vor fi scoase din circulație mașini vechi fără obligativitatea cumpărării unora noi, să se acorde bonusuri pentru achiziția de biciclete sau trotinete electrice.

De altfel, Ministerul Mediului a gândit un program de casare prin care mașinile mai vechi de 15 ani să poată fi predate autorităților locale în schimbul sumei de 3.000 de lei, fără ca proprietarul acestora să fie nevoit să cumpere o mașină nouă.

Încă de anul trecut, Barna Tanczos vorbea despre necesitatea unui astfel de program care să completeze deja cunoscutele „Rabla Clasic” și Rabla Plus”.

„În PNRR, România s-a angajat să reducă numărul maşinilor mai bătrâne de 15 ani. Până când nu vom avea un guvern care să-şi asume această decizie ar fi prematur, în calitate de ministru interimar, să dau eu soluţia. Propunerea mea este aceeaşi pe care am spus-o de mai multe ori. Statul să vină să susţină predarea acestor maşini mai vechi de 15 ani cu o anumită sumă de bani. În paralel, să facem posibilă majorarea taxelor locale în cazul maşinilor vechi şi poluante, astfel încât să nu existe nu doar coerciţia, ci şi un sprijin real din partea statului român şi un angajament din partea celor care predau aceste maşini vechi că nu vor mai cumpăra şi nu vor mai înmatricula vehicule mai vechi de 15 ani şi vor folosi sumele respective, dacă doresc, să cumpere maşini mai puţin poluante, noi”, spunea Barna Tanczos, în noiembrie 2021.

O propunere interesantă

„Nu am obţinut încă un botez pentru noul program «Rabla». Putem să-l numim acum «Rabla local», pentru că nu se poate desfăşura fără autorităţile locale şi este extrem de important ca fiecare comunitate, fiecare primărie să ofere această şansă cetăţenilor. Marile oraşe deja s-au înscris şi au lansat programe proprii chiar înainte ca ghidul pentru acest program să fie aprobat definitiv şi să-l lansăm la nivel naţional. Din câte îmi aduc aminte, Târgu Mureş a pus pe ordinea de zi a Consiliului Municipal această problemă. Cu siguranţă, marile oraşe se vor înscrie fără excepţie. Întrebarea este în ce măsură se vor înscrie autorităţile locale din mediul rural şi dacă există fonduri suficiente acolo pentru acest program. Analizăm inclusiv varianta unor bonusuri suplimentare în cazul în care beneficiarii trec la o mobilitate fără emisii de dioxid de carbon, dacă vor cumpăra biciclete electrice, trotinete electrice sau semi-electrice. Cred că un asemenea program, la nivel naţional, dincolo de scoaterea din circulaţie a maşinilor mai vechi de 15 ani, trebuie să vină şi cu această contribuţie de conştientizarea importanţei mobilităţii fără emisii de dioxid de carbon”, a mai spus ministrul.

Tanczos Barna a menționat că a avut o discuţie cu Cseke Attila, ministrul Dezvoltării Lucrărilor Publice şi Administraţiei despre rețeaua națională de staţii de încărcare. „Aici veştile bune vin şi din partea Ministerului Dezvoltării, pentru că de acolo vor fi finanţate peste 15.000 de staţii de încărcare până în 2026, prin PNRR (n.n. – Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă). Noi am pus în consultare publică Ghidul pentru următorul apel de proiecte din partea autorităţilor publice locale pentru staţiile de putere normală sau mică”, a menţionat ministrul Mediului.